محيط زيست و اتوبوسراني اختلاف دارند

گاز سوز يا ديزلي؟

شركت واحد مي گويد در تامين سوخت و ظرفيت سازي براي جذب اتوبوس هاي گاز سوز جديد با مشكل مواجه است اما دكتر حجت مي گويد: ميزان آلايندگي اتوبوس هاي ديزلي 15 برابر بيشتر از اتوبوس هاي گاز سوز است

نکته مهم : برای استفاده از متن کامل تحقیق یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و تحقیق دانشگاهی در رشته های مختلف است که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

مسئولان شركت واحدو سازمان حفاظت محيط زيست هر كدام پاسخ خودشان را براي اين سوال دارند: اتوبوس هلاي گاز سوز بهتر ند يا ديزلي؟

در حالي كه شركت واحد از خريد و استفاده از اتوبوس هاي گاز سوز استقبال نمي كند سازمان حفاظت محيط زيست آنها را به دليل« پاك بودن » ترجيح مي دهد. شركت واحد عيوب اتوبوس هاي گازسوز را « ليست» مي كند و سازمان حفاظت محيط زيست، محاسن آن را ،

اين در حالي است كه 120 دستگاه اتوبوس گازسوز آماده تحويل در پاركينگ هاي شركت ايران خودرو ديزل خاك مي خورد. ظرفيت توليد اتوبوس هاي گاز سوز اين شركت سالانه نزديك به 3هزار سال خودرو است كه تاكنون 856 دستگاه اتوبوس تحويل شركت واحد شده است. براساس تصويب دولت يارانه اتوبوس هاي گاز سوز از 65 در صد به 75 درصد افزايش يافته تا سهم پرداختي شهر داري براي خريد اتوبوس هاي گاز سوز به 25 درصد كاهش يابد اما شركت واحد و نيز شهر داري همچنان اتوبوس هاي ديزلي را ترجيح مي دهند.

بهبهاني ، معاون حمل ونقل و ترافيك شهر داري، مي گويد كه اتوبوس هاي گاز سوز به خصوص در جاده هاي شيب دار كارآيي چنداني ندارند و به همين دليل بايد اتوبوس هاي ديزلي را جايگزين آنها كرد.

هم اكنون تعداد 1200 دستگاه اتوبوس گازسوز MAN با موتور آلماني ساخت اين شركت و شهاب خودرو به اضافه تعداد حدود 200 دستگاه اتوبوس هاي ديزل تبديل شده به گاز سوز كه جمعاً تعداد 1400 دستگاه را شامل مي شوند در ناوگان اتوبوسراني مورد بهره برداري قرار مي گيرند.

چرا ديزلي ؟

مسئولان شركت واحد معتقدند كه مديريت واحد، سيستمي و كلي نگر براي ايستگاه هاي شارژ گاز تعريف نشده و در صورت بروز مشكلات، مسئولان تنها بيننده قضايا هستند و معضلات ناوگان شركت واحد توسط آنان بررسي نمي شود. اين مسئولان مي گويند كه ديناميك ماشين و سيستم تعليق اتوبوس هاي گاز سوز، مكانيزم غير علمي اتوبوس هاي بنز 355 است كه بالاي 50 درصد از اتوبوس هاي شركت را شامل مي شود و خرابي هاي مكرر، شكستن هندل ها، اهرم هاي سيستم تعليق، شكستن ستون ها ، مصرف بالاي لاستيك و سوخت و روغن از عيوب بارز آنان به شمار مي آيد كه در آسيب پذيري اتوبوس هاي گاز سوز نقش اساسي را ايفا مي كند. به گفته آنها عدم وجود قطعات يدكي سيستم هاي مكانيك و الكترونيك و سنسورهاي گاز اگر در سيستم هاي ديزلي تنها توقف اتوبوس، سوانح حاد تري را حادث خواهد بود.

ضعف سيستم الكتريكي اتوبوس هاي بنز 355 تاكنون سوختن كامل چند دستگاه اتوبوس را باعث شده و اگر در اتوبوس هاي گاز سوز نيز باعث آتش سوزي خواهد داشت.

همچنين به گفته مسئولان شركت واحد افت قدرت موتور اتوبوس ها گاز سوز هنگام تغييرات فشار گاز مخازن از 200 بار هب 20 بار، مشكلاتي را در خطوط شيب دار در برداشته است.

شركت واحد مي گويد در تأمين سوخت و ظرفيت سازي براي جذب اتوبوس هاي گاز سوز جديد با مشكل مواجه است و براي تعمير و نگهداري اين اتوبوس ها بايد بيشتر هزينه كند.

يك منبع آگاه در شركت واحد در گفت و گو با «ايرانشهر» برخي از عيوب ديگر اتوبوس هاي گاز را ذكر مي كند:

«قطعات يدكي حتي در دوره گارانتي هم به موقع تأمين نمي شود و قطعات اين اتوبوس ها فوق العاده گران است. هم اكنون نزديك به 200 دستگاه اتوبوس به دليل كمبود و معيوب بودن جايگاه شارژ سوخت، متوقف شده اند و بقيه نيز بايد به مدت 7 ساعت متوالي در طول روز براي شارژ از خط خارج شوند، ضمن اين كه زمان سوختگيري اتوبوس هاي گازسوز نسبت به اتوبوس هاي ديزل 75 درصد بيشتر است.

چرا گاز سوز؟

سازمان حفاظت محيط زيست اما ايرادهاي وارد شده به اتوبوس هاي گاز سوز را قبول ندارد. اين سازمان ، گاز سوز شدن ناوگان اتوبوسراني تهران را ضروري مي داند و معتقد است در صورت تحقق اين امر، گازوئيل كم گوگردي كه هم اكنون در اختيار شركت واحد قرار مي گيرد به ساير خودروهاي سنگين تعلق خواهد گرفت و كاهش آلايندگي اين دسته از خودروها را نيز به همراه خواهد داشت.

يوسف حجت،‌معاون انساني سازمان حفاظت محيط زيست، به ايرانشهر مي گويد: «هم اكنون ظرفيت جايگاههاي سوخت رساني 5 برابر تعداد اتوبوس هاي گاز سوز است. با وجود اينكه يكهزار و چهارصد دستگاه اتوبوس گازسوز در ناوگان اتوبوسراني وجود دارد، اما روزانه 600 دستگاه اتوبوس در اين جايگاهها سخوت مي گينرد و اينطور به نظر مي رسد كه يك مرتبه سوختگيري باعث عدم نياز اتوبوس ها به سوخت به مدت 2 روز مي شود.

حجت هم همچنين در رد اين مسأله كه هزينه تعمير و نگهداري اتوبوس هاي گاز سوز بالاست، مي گويد: «شركت واحد هيچ هزينه اي را تقبل نمي كند. حتي هزينه تأمين سوخت نيز به عهده شركت واحد نيست. اين اتوبوس ها گارانتي شده و تعويض و تعمير قطعات بر عهده شركت هاي سازنده است.

معاون انساني سازمان حفاظت محيط زيست ايرادهاي وارده به اتوبوس هاي گازسوز را ايرادهاي عمومي مي داند و معتقد است چنين ليستي را مي توان در باره اتوبوس هاي ديزلي نيز تهيه كرد . به عقيده حجت راندمان اتوبوس هاي گاز سوز بالاتر از اتوبوس هاي ديزلي بوده و عيب هايي نظير نشتي گاز و عدم قراردادن محافظ روي لوله گاز و … ايرادهايي جزيي به شمار مي آيد كه به راحتي قابل رفع است.

او مي گويد: ‌متأسفانه برخي از اين ايرادها به صنعت خودروسازي در كشور بر مي گردد. براي شركت هاي سازنده فرقي نمي كند كه موتور ديزلي روي اتوبوس سوار كنند يا موتور گازسوز. موتور همان موتور است. و روي هم سوار كردن قطعات ديگر نيز براي شركت سازنده تفاوتي ندارد. بنابارين ايراد را بايد در مونتاژ قطعات جست و جو كرد. ايراداتي كه گزارش شده اصلا مربوط به موتور نيست. استفاده از اتوبوس هاي گاز سوز ضروري است و بايد شركت هاي سازنده در رفع اين ايرادهاي جزيي همت كنند.

شركت واحد معتقد است كه تغييرات بنيادي در تكنولوژي ديزلي به وجود آمده و وجود موتورهاي ديزلي بنز 457 و … با قدرت موتور 300 اسب بخار كه در خطوط شيب دار نيز كارآيي بالايي دارند و نيز عدم آلايندگي زيست محيطي آنها و تطبيق با استاندارد يورو و 2 ويورو و 3 مي تواند ديدگاه منفي از اين اتوبوس ها را از بين ببرد.

شركت واحد مي گويد سهم اين شركت از آلودگي 2 درصدي هواي تهران از عناصر گازوئيل سوز، تنها يك درصد است و گازوئيل مصرف شده نيز كمترين ميزان گوگرد را دارد. به طوري كه آلودگي آنها در خودروهايي كه داراي استاندارد يورو هستند به ميزان صفر مي رسد. اما دكتر حجت مي گويد: نمي شود به مردم گفت كه از خودروهاي فرسوده استفاده نكنيد، خودروهايتان سالم باشد، اما خودروهاي متعلق به نهادها و سازمانهاي عمومي باعث افزايش آلودگي هواي شهر شود، ميزان آلايندگي اتوبوس هاي ديزلي 15 برابر بيشتر از اتوبوس هاي گازسوز است.

ممنوعيت از سال 85

مسئولان شركت واحد مي گويند بايد 35 درصد جا به جايي با ناوگان حمل و نقل شهري انجام شود و براي اين كار به 10 هزار دستگاه اتوبوس تا پايان سال 85 نياز است. اما در حالي كه اكنون 520 دستگاه اتوبوس شهري شامل 400 دستگاه اتوبوس ديزلي و 120 دستگاه اتوبوس گازسوز براي تحويل آماده اند، به دليل سياستگذاري نامناسب، خريد اتوبوس متوقف مانده است. به طوري كه به گفته مدير عامل ايران خودرو ديزل براي خالي كردن انبارهاي اين شكرت 50 دستگاه اتوبوس به صورت اماني در اختيار شركت واحد اتوبوسراني تهران قرار گرفته است. با اين همه شركت واحد مايل است اگر اتوبوس دريافت مي كند ترجيحاً ديزلي باشد. يوسف حجت مي گويد: «تردد اتوبوس هاي ديزلي در تهران از سال 85 و در 7 شهر آلوده كشور از سال 86 ممنوع خواهد شد. ما معتقديم گازسوز كردن اتوبوس هاي شركت واحد، به ميزان صد درصد ذرات معلق هوا را كاهش مي دهد.

برای دیدن قسمت های دیگر این تحقیق لطفا” از منوی جستجوی سایت که در قسمت بالا قرار دارد استفاده کنید. یا از منوی سایت، فایل های دسته بندی رشته مورد نظر خود را ببینید.

لینک دانلود متن کامل


دیدگاهتان را بنویسید